Solskinn
Dette prosjektet utførte jeg som bacheloroppgave under studiet Bachelor i Interaksjonsdesign. Oppgaven ble levert mai 2021, og jeg utførte også et forarbeidsprosjekt til oppgaven for å planlegge og forberede. I dette prosjektet samarbeidet jeg med en medstudent som studerte Bachelor i Webutvikling.
Bakgrunnen for valg av oppgave var mitt personlige engasjement for å jobbe med et helserelatert tema. I god tid før oppstart, hadde jeg et møte med Sykehuset Innlandet for å avtale et samarbeid.

Problemstilling: Hvordan kan vi motivere pasienter til å møte til time ved DPS Poliklinikk Lillehammer?
Pasientfravær er et problem innen helsevesenet, og det kan påvirke pasienters helse og behandlingsutfall. Hos Divisjon for Psykisk Helsevern (DPS) utgjorde over 60% pasientfravær i 2018. Derfor trengte DPS bistand til å finne ut hva de kunne gjøre for å redusere pasientfraværet. Tjenestedesign ble benyttet som metodikk i dette prosjektet, da det var hensiktsmessig å se på behov til både organisasjon og bruker.
Designprosessen:
Double diamond modellen ble benyttet for å visualisere prosessen som ble gjennomført i prosjektet. Prosjektet bestod av fasene: Forarbeid, utforske, definere, pre-ideering, ideering og prototype. Målet i prosjektet var å finne rett problem før rett løsning, og det ble benyttet en rekke metoder for å sikre at man hadde nok data og fant riktig løsning.

Min rolle i prosjektet
I dette prosjektet var jeg prosjektleder, og tok hovedansvar for planlegging og gjennomføring av prosjektet. Jeg hadde ansvar for å gjennomføre intervjuer, brukertester, holde møter og workshops, samt utforming av skisser og design. I utviklingsfasen bistod jeg også med å style nettsiden (Bootstrap, CSS), for å sørge for at designet kom på plass.
Basert på funn fra innsiktsarbeid ble konseptforslaget Solskinn utviklet
Solskinn ble valg som navn for å bringe hele konseptet sammen til en helhet. Ordet solskinn symboliserer mer imøtekommende opplevelser og bidra til mer motivasjon for å møte til time.
Resultatet ble et konsept bestående av:
- Nettside med mulighet for å ta kontakt med DPS og finne informasjon om avdelingen
- Logo som skal være tydelig kjennemerke til DPS
- Designmanual som forklarer fargepalett, bruk av farger, typografi, universell utforming
- Tekstinnhold til SMS-påminnelse

